Lite ljus i novembermörkret

(null)


Idag satte jag upp lampslingan växthuset eftersom det redan mörknar vid 15 vissa dagar när det är molnigt. 
Tänkte att jag skulle se något i växthuset om jag är där och pysslar på eftermiddagarna . 


En annan lite ljuspunkt i vardagen är sådden av några kruktomater. 
Det blev sorterna Vilma och Maja . 
Nu står asken med sådden på en blomkruka i vardagsrumsfönstret där jag har växtbelysning. 

(null)

(null)




Förra veckan satte jag vitlöken och täckte med löv . 
Har förberett pallkragar med Bokashi så jag kan så vartefter . 
Spenat och morot ska jag så i helgen tänkte jag . 

(null)


När jag sätter vitlök har jag ett avbrutet skaft från en grep . 
Smidigt att trycka hål med . 
Den är perfekt när jag ska sätta förkultiverade plantor också . 

(null)


Jag har kompostgaller på mina pallkragar och även på raden med vitlök som inte har några pallkragar . Annars är katterna där och krafsar direkt. 

(null)



Förra veckan tog jag in chiliplantorna från växthuset och duschade av dom . 
Nu står dom i fönstrena på övervåningen för övervintring. 
Det är första gången jag fått så stora chiliplantor så jag tänker testa att spara dom om det går . 


(null)



I andra landet så har jag akutplanterat ner jordgubbsplantorna som va i runda trädgårdslandet . 
Jag förbereder platsen , dvs runda trädgårdslandet inför att tunnelväxthuset ska stå där i vår eller till sommaren . 
Så alla grönsaker ska skördas , flyttas och pallkragarna ska tas bort . 
Så nu blev det förflyttning av jordgubbsplantorna i sista stund innan det blir vinter. 

(null)



Förra veckan sådde jag bla morot , palsternacka och spenat i samma land , det land som vi hade potatis i tidigare. 

(null)



I lördags hände det som jag längtat efter ett bra tag nu . 
Vi fick hjälp att ta ner det stora körsbärsträdet som skuggat trädgårdslandet så nu ser jag fram emot att odla igen i detta trädgårdsland. 
Nu blir det mer sol och regnet kommer ner på landet. 
Trädet stod som ett paraply över landet . 
Sen kommer jag inte sakna alla körsbärskärnor som det blev massor av småskott ifrån . 
Det enda jag kommer sakna är löven som föll ner direkt på landet nu på hösten . 


(null)

Sådden skyddas av fiberduk både mot fåglar och katter . 
Nu hoppas jag att min höstsådd tar sig när våren kommer . 

På återseende 🖤



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingslyckanstradgard.blogg.se

Följ med i våran odling i växthus , i pallkragar och på friland. Odlar massor av grönsaker och blommor . I den fd vedboden bor nu ett gäng lyckliga höns. Vedboden heter nu Kackelboden.

RSS 2.0