Förkuliveringeringen av grönsaker under växtbelysningen , fler bord med växtbelysning och grönskande grönsaker från hydroponiska odlingen .

Färsk basilika och sallad att skörda inne mitt i vintern är lyx . 
Det fungerar så bra med hydroponiska odlingen så jag utökade med fler odlingskärl och sådder. 
Mer sallad , två sorters basilika och även oregano blev det .


(null)


(null)


Jag har inte varit så aktiv att skriva här på bloggen och jag vet inte varför riktigt  . 
Tar mig inte tiden att sätta mig med mobilen och skriva men lägger upp foton med lite text på Instagram och då trycker jag i Dela till min fb-sida . 
Tänker varje gång jag försöker skriva ifatt här på bloggen att nu ska jag bli duktigare att skriva regelbundet . Men inser att så blir det inte . 
Så det är lika bra att erkänna , jag blir ingen aktiv bloggare . Jag kommer sätta mig och lägga upp foton och skriva när jag känner för det och inte för att jag måste vara aktiv. 
Det är så jag försöker tänka och leva i vardagen . Inte för mycket måsten . Njut av livet , ta vara på vardagsögonblicken och att vara tacksam över vad jag har omkring mig . 
Min odling är en hobby , en grön rehab för mig men det blir nu även ett livsval att sträva efter att bli självförsörjande på grönsaker så gott det går . 


Det har hänt en del sen sista bloggen lades upp . 

(null)

Kronärtskockorna skolades om vartefter dom växte upp i sådden . Det grodde lite ojämnt men jag är så glad för varje planta som kommer upp. 
Fröerna är nog på gränsen till för gamla . 


(null)


Jag sådde flera sorters paprika , och hoppsan , helt plötsligt va en hel pluggbox sådd med paprika . 
Det blir 49 plantor , uppsi . Hoppas på en varm sommar så det blir en bra skörd. 


(null)

Purjolök  mm i dom andra pluggboxarna . 
Pluggboxarna är en av dom bästa investeringar jag gjort genom åren . Jag köpte när Granngården hade en kanondrive på dom och sålde dom jättebilligt. 
En pluggbox rummer 49 plantor , tar lite plats , går att stapla , går att underbevattna och fungerar som ett litet växthus som behåller fuktigheten i sådden . 
Och småplantorna är lätta att trycka ut och få upp vid omplantering . 


(null)

Många sådder kräver mycket plats med extrabelysning. 
Vi har fått rum till övers på övervåningen när äldsta barnen flyttat hemifrån genom åren . 
Nu är det bara en dotter kvar på övervåningen . 
Klart jag utnyttjar gästrummet till ett odlingsbord med växtbelysning när det finns plats . 
Här ska det upp ett fällbord med vaxduk på . 
Glödlampan är från Ikea och är växtbelysningslampa som jag satt i golvlampan . 

(null)


(null)

 
Det är inte iordningställt helt med sängarna i gästrummet men jag fick upp mitt bord till sådderna iallafall . 


(null)


Paprikorna växte på bra och började få det trångt i pluggboxen . Dax för omplantering . 


(null)


Det har varit en jättemild vinter och snön har varit sällsynt . 
Passade på att fota lite pudersnö när det kom en morgon . 

(null)



(null)


Fler kronärtskockor växer till sig och paprikorna skriker efter omplantering . 


(null)



(null)


Min hydroponiskodlade gurka flyttades ut i köksfönstret och har två små gurkämnen på gång. 


(null)


Spenaten har börjat tagit sig och får ett tunnt lager snö lite överraskande . 


(null)


Även liljan hade börjat grönska och jag hoppas dom klarar detta väderomslag som blir fram och tillbaka . 


(null)


Äntligen blev det dax för omplantering av paprika och kronärtskockor. 
Fick hem två påsar jord som är Krav-märkt och godkänt för ekologisk odling . Den gillar jag . 
Den passar bra till krukväxterna , att så i och att plantera om grönsaksplantorna i. 

(null)


Jag passar på att duka upp min gröna plantering & såbricka på bordet när jag är ensammen hemma . 
Jordpåsen står i en säck så det inte blir jordspill på golv osv . 

(null)



(null)


Helt plötsligt tar mina rengjorda krukor slut och jag har plantor står överallt uppsorterade i sorter. 
Det blev ungefär hälften av plantorna kvar i pluggbrättet. 


(null)


Det blev dax att vinterså olika sorters kål så det gjorde jag en dag  i växthuset .
Sådde i pluggbrätten som placeras i plastlådor med lock . 
Det är hål borrade för ventilation i lådan upptill. 
Lådorna placeras ute . 

(null)


Ja det va lite sammanfattning över vad som hänt på odlingsfronten den senaste tiden . 

                                  ~~🖤~~







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingslyckanstradgard.blogg.se

Följ med i våran odling i växthus , i pallkragar och på friland. Odlar massor av grönsaker och blommor . I den fd vedboden bor nu ett gäng lyckliga höns. Vedboden heter nu Kackelboden.

RSS 2.0