Såprengöring , omöblering i växthuset och lite kvällsmys med tända ljus.

(null)


Det har varit så fuktigt ända sen i höstas och det har märkts på plantorna och sådder i växthuset som har drabbats av gråmögel och kanalskivorna har blivit grönalgiga  ådd utvändigt och inne . 
Jag spolade av växthuset i höstas med hård stråle med slangen men nu var det lika mycket grönt på kanalskivorna. 

(null)


Vi har inte trädgårdslangen inkopplad så jag blandade såpvatten och tvättade med borsten istället . Sen vattnade jag med vattenkannan , bytte till nytt såpvatten och tvättade en gång till . 
Det fick rinna rejält med såpvatten längs kanalskivorna och ner i profilerna. 
Förra året hade jag problem med spinn på gurkplantorna så om det finns spinnkvalster kvar så kanske dom avskyr såpvatten . Man kan ju hoppas . 
Får köpa nyttodjur längre fram i vår när det är tillräckligt varm ute för nyttodjur .  

(null)



Lite före och efterfoton och det syns verkligen skillnad. 



(null)


Rengjorde glasluckorna också som verkligen behövdes. 


(null)


På kvällen tände jag ljus i växthuset och myste lite med kaffe och sådde lite. 


(null)


Har sått olika sorters sallad i amplarna för att maximera med utrymmet i växthuset. 


(null)

Det är så gott att ta med en kaffe ut till växthuset . 
Men jag får inte låta termosmuggen stå för länge för då blir det iskaffe. 
Skulle behöva en bättre kaffetermosmugg. 



(null) 

Karln fick hjälpa mig att såga av trähyllans stolpar som står upp ovanför översta hyllan . 
Då gick det att ställa in hyllan längre in trots snedtaket. 
Att jag inte tänkt på det tidigare . 


(null) 


Sen fick han hjälpa mig att ställa in en lastpall och tre pallkragar i växthuset. 
Det är i storleken halvpall . 


(null) 


Fick en frigolitplatta måttsågad till att lägga i botten och sen klädde jag insidan med en vit markduk. 
Klädde upp till andra pallkragen för den tredje pallkragen är bara tillfälligt . 


(null)


Jag la i löv och torrt trädgårdsmaterial , hönsgödsel och spån från hönsen ................


(null)


...... varvade materialet och hönsgödsel , rev ner några äggkartonger jag hade . 


(null)



(null)


Toppade med ett lager tidningar för att isolera värmebildningen och sen ett lager löv över. 


(null)


(null)


Det blev ett arbetsbord när jag fick en till frigolitskiva uppe på pallkragarna. 
Perfekt arbetsyta att stå vid vid sådd eller omplantering. 
Frigolitskivan är för isoleringen av den förhoppningsvis värmekomposten jag skapar. 
Ska fylla på med hönsgödsel och materiel vartefter. 


(null)


Det kom lite snö häromdagen men den försvann dagen efter . 
Snabbt ut och fota igen . 


(null)

(null)

Den stackars igelkotten ser inget för snön. 


(null)


(null)

Satte en stektermometer nerstucken genom lagret med tidningar och ställde en vanlig termometer för att ha koll både på värmen nere i komposten och vilken temperatur som det är i pallkragarna . 
Stektermometern börjar på 50 grader så det dröjer nog innan jag kan läsa av den . 


(null)


Inne håller jag på att spara nya mjölktetror till tomaternas omplantering framöver. 
Jag kastade dom tetror jag har återanvänt i tre säsonger för dom hade blivit för smutsiga och slitna . 
Har även plockat ihop alla etiketter och tvättat av dom . 
Nu är dom även uppsorterade i grupper så nu ska jag ha bättre koll på dom och kunna återanvända etiketterna. 


(null)


(null)




(null)


Kålen i växthuset har börjat växa tills sig igen .
 Ser fram emot att skörda savojkålen . 


(null)



Jag glömde köpa vinterportlak när Granngården hade halva priset på fröer och sen när vi va på Ica Maxi så kom jag på att jag skulle köpa den där. Då hade dom den inte med i Nelson gardens fröhylla. 
När jag plockade bort fiberväven och så att jag sått vinterportlak i höstas blev jag jätteglad . Det hade jag glömt bort . 
Ska låta några plantor gå upp i blom så dom självsår sig sen framöver . 



(null)



Ute i runda trädgårdslandet ser det hemskt rörigt ut men jag måste skydda sådderna från katter och fasaner . 
Så jag tar vad jag har till att skydda med. 


(null)



(null)


Häromdagen så grävde vi , karln, i den gamla komposten och jag tog jättefin jord som jag sållade . 
Fick ihop två murarhinkar med sållad jord att så i till växthuset. 
Har mer jord står i hinkar som kan sållas till såjord om det behövs. 
Och det finns säkert fyra skottkärror med omgrävd jord kvar i komposten att ta av framöver . 
Den komposten har vi försökt tömma flera år nu. Det har varit massor av rötter och jättetorrt så det har varit hopplöst att gräva ur. 
Karln har svurit massor över dessa rötter när han grävt . 
Nu gick det äntligen bättre att gräva när jorden va genomfuktad. 


(null)


Inget går upp mot en bra kompostjord . 
Önskar kunna bli självförsörjande på jord framöver nu. 

                                ~~🖤~~




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingslyckanstradgard.blogg.se

Följ med i våran odling i växthus , i pallkragar och på friland. Odlar massor av grönsaker och blommor . I den fd vedboden bor nu ett gäng lyckliga höns. Vedboden heter nu Kackelboden.

RSS 2.0