Stormen Gudruns offer ska nu bli jord. Av jord är det kommen och jord ska det bli.


När vi köpte huset stod tre stora enorma tallar på baksidan och en toppad tall på kortsidan av huset. 
Vi bestämde oss för att tallarna skulle tas bort redan när vi va på visningen av huset . 
Stormen Gudrun hade haft av en stor kraftig gren några månader tidigare och den stora grenen låg längre bort i väntan på uppsågning. 
Dom hade haft tur att grenen inte brakade in i huset hade ägarna sagt själva . 
Det avgjorde beslutet för oss att träden skulle ner omgående när vi väl skrivit kontrakt. 
Det blev massor av ved och vi har inte varit duktiga och travat all ved efter rätta förutsättningar för torkning av veden så en del har blivit dålig tyvärr. 


(null)


Jag hittade skatter i högen av grenar. 
Två kastanjer som någon gömt. 
Jag vet inte vart närmsta kastanjeträd finns så det djur som gömt kanstanjerna har fraktat hit dom en bra bit. 
Ingen av dom närmsta grannarna har kanstanjeträd. 


(null)


Jag planterade mina två skatter i varsin kruka och hoppas på att dom fortsätter växa . 
Tanken är att ha kanstanjeträden i kruka och inte plantera dom på tomten . 


(null)


Till vårat projekt med veden . När jag får en idé och karln blir inblandad och får utföra idén . 
Så är det ofta här eftersom jag inte kan gräva och bära pga värkande protesterande kropp. 


(null)


Vi måttade upp hur stor bädden skulle vara och jord grävdes upp och lades i skottkärran . 


(null)


Det va mycket rötter eftersom bädden skulle placeras nära två träd . 


(null)


När karln fyllt skottkärran med jord så la vi i veden i den uppgrävda bädden , fyllde på med grenar som vi hade och toppades med spån och hönsgödslet från urstädningen av hönsboden . 
Sen lade jag på juteväv som tillfälligt skydd eftersom det skulle blåsa . 
Vi tog paus till nästa dag innan vi fortsatte med projektet . 


(null)


När vi fortsatte dagen efter hade jag hunnit tänka och fått en idé till . 
Vi hade stockar låg vid gamla komposten bredvid hönsboden. Dom kunde användas som ram till bädden så blev det snyggare än bara en upphöjd bädd rakt på marken. 
Karln fick flytta stockarna med hjälp av en sånt där speciellt verktyg som man använder till timmer . 

(null)



(null)


Fortsatte fylla på med material som jag krattat upp runt hönsboden . Det blev smågrenar , löv , halvförmultrad ved och jord som varvades med vedgrenar. 


(null)


När bädden va fyllt med all ved började den växa på höjden så jag täckte den med juteväven så materialet skulle stanna på plats . Den förmultnar rätt fort för den va rätt vädersliten redan . 
Sen fick karln hälla ut jorden i hög bredvid bädden och ’stjäla’ en skottkärra jord från hönsen kompostpallkrage . 
Vi va tvungna att få mer jord till bädden för den blev väldigt stor . 
Hönsen blev helt plötsligt jätteintresserade av sin kompost då det kom upp mask . 
Dom har inte brytt sig så mycket sen i höstas när sista gräsklippet lades i. 


(null)


Den grova kompostjorden lades på bädden och sen den fina jorden som han grävt upp från bädden från start lades högst upp. 

Nu när jag tagit ner juteväven från linan vid hönsboden så hängde jag upp mina vita lakarn . 
Jag hade lite vårkänslor. 
Jag vill ha något hängandes på linan mellan hönsboden och ett träd så det inte är insyn direkt från närmsta grannen och från andra grannar. 
Det har varit en öppning där och fattas häckplantor sen vi flyttade hit. 
Nu till slut har jag smygplanterat ner häckplantor och en liten syrenplanta innanför häckgränsen. 
Jag har länge velat sätta för där men vi har inte varit ense om det . 
’Det har ju varit öppet där sen förra ägarna så vi kan ju inte sätta för öppningen’ 
Jo det kan vi tycker jag och nu håller jag på att arbeta upp en häck i den öppningen . 
Men det är skönt med lite svajande lakarn som insynsskydd ändå . 


(null)


Bädden blev så hög nu innan förmultningen sätter fart så vi satte dit plankor tillfälligt innanför stockarna så jorden inte åker ner . 


(null)



(null)


Hittade jättemånga maskar när karln grävde . Dom plockade jag upp och la i bädden så dom får jobba lite med löv och material. 


(null)




(null)


Just nu är bädden jättehög med den kommer sjunka  då den blir genomvattnad och materialet sätter sig . 
Försökte gå och trampa i materialet innan jorden lades på men det va svårt  med veden . 

Jag sådde lite ringblomsfrön som jag hade glömt kvar i växthuset i höstas . 
Jag vet inte om fröna är dugliga lägre så det är en chansning. 
Tar dom sig så gör dom . 


(null)


När jag kom ut dagen efter så hade en katt varit upp i bädden och traskat runt , krafsat en grop och gjort sitt behov. Suck. 
Jag tror inte det är våran katt för hon går knappt ut och när hon går ut så är hon på framsidan och uträttar sina behov i en fd rabatt vid husfasaden. 
Hon vill in lika snabbt igen . 
Men grannskapets katter går igenom våran tomt på baksidan så jag misstänker någon av dom katterna. 
Så det blev att så mer ringblomsfrön och lägga på skyddsduk så jag slipper kattbesök. 
Jag som va orolig att fasanerna skulle krafsa i bädden eller att fåglar skulle ta fröna . 


(null)


Nu ska det bli massor av blommor i denna bädd så det blir fint framför hönsboden och så kan all ved förmultnas till jord i sin takt. 
Jag ser fram emot ett blomsterhav och massor av jord framöver . 


                        ~~ 🖤 ~~





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingslyckanstradgard.blogg.se

Följ med i våran odling i växthus , i pallkragar och på friland. Odlar massor av grönsaker och blommor . I den fd vedboden bor nu ett gäng lyckliga höns. Vedboden heter nu Kackelboden.

RSS 2.0