Hela sommaren har gått men inte utan trädgårdsminnen

Det har hänt mycket under sommaren både i odlingen , i trädgården och i hönsboden ...........


(null)


Några mogna tomater har jag kunnat plockat in direkt från växthuset och från tomatplantorna ute men tomatåret har varit jättedålig i år. 
Sen när jag tog in mestadels av den sena skörden , dvs gröna tomater som jag la in på brickor så fick två tredjedelar av skörden bruna fläckar så jag fick kasta dom . 
Känns jättetråkigt efter allt jobb med sådd , skötsel inne under växtbelysning, utplantering och skötseln ute och tomaterna måste kastas. 
Men det kommer ett nytt odlingsår som tur är . 

(null)

(null)

(null)


Det har gått bättre för gurkor i år som tur är . 
En ny sorts gurka för mig är den vita Delistar och den va jättegod och krispig. 
Den ska jag odla nästa år igen . 

(null)



I år har jag tagit upp kampen mot den bråkande åkervindan och täckt den bakre delen av trädgårdslandet med markduk och ställt en rad med pallkragar att odla istället. 

(null)


Fick grävhjälp med att rensa ytan från åkervindans rötter , igen för sjuttioelfte gången i detta trädgårdsland, sen med att ställa pallkragarna tillrätta . 
Han grävde bort överskottsjorden och la i säckar som jag ska använda i hinkar i vår så jag har översikt över om det finns kvar åkervindarötter i jorden . 


(null)


När alla pallkragar va uppfyllda med trädgårdsmaterial toppades dom med kompostjord. 

Jag har flyttat purjolöken från det runda trädgårdslandet och planterat ner dom i pallkragarna istället. 


(null)



Ett annat projekt som karln fick hjälpa mig med va att trolla bort två av stubbarna på baksidan . 
Vi hade trallvirke kvar sen vi rev bort trallen på balkongen . Ja , vi och vi , karln ska jag väll skriva . 

(null)


Täckte gräset och stubben med blöta tidningar och fyllde upp med trädgårdsmaterial och sen tömdes ett kompost som stått för torrt och inte brutits ner . 
Nu får det bli jord i dessa nya blomlådor istället. 

(null)


Satte vårlökar och planterade ner jordgubbssticklingar och lavendel i lådorna . 


(null)



Dom gamla blomlådorna som botten rasade på för nått år sen har fått ny botten och ställdes som insynsskydd på baksidan . 
Planterade ner både blommor och grönsaksplantor som jag hade över och det blev jättebra . 
Skördade flera squash och Nyazelänsk spenat från dessa blomlådor under sommaren och det växte på bra som insynsskydd . 


(null)


Har varit nästan helt självförsörjande på grönsaker sen i våras förutom tex morötter som sniglarna käkade upp så fort plantorna visade sig. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Det runda trädgårdslandet har varit det bästa landet att odla i . 
Trädgårdslandet på framsidan i hörnet av tomten mot vägen har det gått sämst i . 
Hade satt potatis mestadels i det landet och det gav ingen vidare avkastning. 
Det är pga av det stora körsbärsträdet som inte släpper igen regnet och skuggar landet för mycket . 
Hoppas på att vi kan ta ner trädet framöver. 

På återseende 🖤



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingslyckanstradgard.blogg.se

Följ med i våran odling i växthus , i pallkragar och på friland. Odlar massor av grönsaker och blommor . I den fd vedboden bor nu ett gäng lyckliga höns. Vedboden heter nu Kackelboden.

RSS 2.0